Incidenthantering

Incident Response

Incident Response, eller incidenthantering på svenska, syftar till att identifiera, mildra och begränsa säkerhetsincidenter inom en organisation. Det är en viktig del av effektiv cybersäkerhetsarbete och innebär en samordnad strategi för att hantera säkerhetsbrott och minimera deras påverkan. Det primära målet med incidenthantering är att begränsa skadan som orsakats av säkerhetsincidenter och återställa normal drift så snabbt som möjligt. Detta kräver en strukturerad och tydligt definierad plan för incidenthantering som beskriver roller, ansvar och procedurer att följa vid inträffade incidenter. Med både egna specialister och ett stort nätverk av SOC-specialister hanterar vi incidenten dygnet runt under alla dagar på året. Incidenthanteringsprocessen utgår utefter viktiga steg och säkrar del för del i bolagets IT-miljö. Kontinuerlig kontakt med berörda på företaget sker för rapportering och eventuella beslut. Allt dokumenteras för underlag som sedan krävs i tex en incidentrapport till myndigheter när incidenten är klar.

IT-attack,vi hjälper er!

När en incident inträffar skapas oro och ibland panik. Att då inneha en partner som hanterar incidenten, ger tips på alla beslut som behöver tas och med erfarenhet styr steg för steg från själva incidenthanteringen, anmälan till myndigheter till återställning när incidenten är uppklarad skapar trygghet och underlättar enormt. Vi hjälper er även säkra arbetet efter incidenten för att undvika fler attacker. Låt oss tillsammans göra en plan för när en IT-attack inträffar och säkra att alla användare vet vad som ska göras, när det ska göras och hur steg för steg påverkar utfallet.

Användare
System
Servers
Nätverk
Klienter
E-post
Applikationer
Molnlösningar

Vi hjälper er skapa en tydlig incidenthanteringsplan.

Rulla till toppen